13 July 2011

Litar Kehidupan..


Zaman remaja adalah zaman yg sangat mncabar.Sesungguhnya fenomena menjalani kehidupan dgn mncari keseronokan, mncari kesenangan  sehingga kmudiannya lupa, apakah sesungguhnya litar khdpan yg harus kita tempuhi..?
Terjadi pd jutaan bahkan ratusan juta manusia di muka bumi ini, tp mungkin kita lupa bhwa ktika kta di ulit dgn keseronokn wang ringgit yg mlimpah, nmun semakin lama kita semakin jauh dr allah, dan kita semakin tidak bersyukur dgn nikmat allah yg sementara sahaja...
dan kmudian ketika kita di uji berada dalam kemewahan, keberadaan dgn rumah yg tersergam megah, kita lagi semakin jauh dan lupa brsyukur kpd allah kerana kta merasakan apa yg kita miliki itu akan mmbri kebahagian selama-lamanya...
apabila musibah itu datang,kita kehilanagn harta, khilangn org yg kita cintai , dan kmudian kita mnjadi org yg sedar bahawa itu adalah teguran dr Allah.Maka bersyukurlah bahawa sesungguhnya Allah masih mnyayangi kita.
Lalu bagaimana dgn kita yg sihat?kita duduk dlm rumah kita dgn segala kmudahan yg mewah di dalam rumah yg megah, yg mmbuatkan kita berasa seronok,bahagia... tp mgkin di saat itu kita lah antara org yg semakin jauh dr allah..kerana apa?kerana dalam keadaan keselesaan, kita semakin mlupakan allah, tiada lagi solat 5 wktu,tiada lagi zikir2, hanya di ulit dgn mimpi2 indah...saat itulah sesungguhnya kita semakin keluar jauh  dr litar kehidupan.  Atau mungkin jg Kita merasa kita sihat, kita tenteram, smua krja berjalan lancar,tp adakah kita sedar bhwa kita sudah kluar dr litar hidup sebenar yg berlandaskan syariat ..?kerana apa? kerana setiap rezeki yg allah berikan sudah Tiada lagi lafaz kesyukuran "alhamdulillah" yg meniti di bibir ini..


Bersambung......:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...