19 October 2010

La'anLannajaH fil ImtiHaN..




Imtihan kini bermula. Kesibukan siswa siswi mengulangkaji pelajaran membuatkan suasana minggu peperiksaan amat terasa lain dari hari-hari yang lain. Hebatnya penangan exam!! Getus hati kecil ku..
Suasana kolej kediaman Tun Perak dan Blok Kasturi yang menempatkn aku yang sebelumnya riuh dengan gelak tawa, pekikan, jeritan, kini bertukar sepi, aman dan damai sehinggakan desiran angin membawa daun-daun kering  jelas kedengaran..Setelah berhempas pulas siang malam, kini aku akur dengan ketentuan masa yang beredar terlalu cepat putarannya. Maka tibalah hari yang ditunggu-tunggu….paper pertama, Food Chemistry!!
 Tit! Tit! Telefon bimbit celcomku berbunyi tanda menerima mesej.
“Assalamualaikum enti..buat yang terbaik exam ni. Sebelum masuk dewan exam, jangan lupa baca doa, selawat banyak2. Ana tau enti mampu lakukan..InsyaAllah..moga Allah permudahkan urusan enti..”
Terpalit sedikit senyuman dariku menerima kata2 semangat darinya sebelum aku memasuki dewan peperiksaan.Tidak jemu baginya mengingati ku. Apapun, aku tidak pernah melebihi rasa cintaku padanya melebihi cinta aku pada Penciptaku dan kedua ibu bapaku. Mungkin Allah mempertemukan aku dengannya sebagai insan untuk melengkapi apa yang kurang pada diri masing-masing. Mengenali dirinya hanya mengenakan bahasa tulisan indah, tiada bicara, tiada pertemuan. Biarlah hubungan ini terjaga dengan batas syariat agama. Inilah persetujuan dan persepakatan yang diambil oleh kami selagimana kami masih bergelar pelajar.Muktamad.
 Masa untuk memasuki dewan peperiksaan ada lagi 20 minit. Tanpa berlengah, aku menekan button reply…
“ InsyaAllah..syukron di atas peringatan tu..enta doakan ana sama ya..” [Sending]
[1 message receive]“Doa sentiasa mengiringi enti…”



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...